suwnice pomostowe

Suwnice pomostowe w halach przemysłowych i magazynach

Najczęściej spotykanym podziałem suwnic bramowych jest podział, który dotyczy rodzaju konstrukcji nośnej tych urządzeń. To kryterium podziału pozwala na wyróżnienie dwóch głównych rodzajów dźwignic: bramowe i pomostowe. Te pierwsze wyróżniają się tym, że most (pozioma belka, do której jest zamocowana wciągarka) oparty jest na pionowych wspornikach. Cecha ta sprawia, że konstrukcja doskonale sprawdza się na obszarze otwartym.

Suwnice i ich części

suwnice pomostowe W halach znacznie lepiej sprawdzają się suwnice pomostowe, których konstrukcja nośna oparta jest bezpośrednio na torowisku ułożonym na specjalnych belkach będących częścią konstrukcji hali. W przypadku suwnic natorowych warto zadbać o to, aby ich montaż został wykonany w trakcie wznoszenia budynku. Dźwignica zajmuje bardzo dużo miejsca, co sprawia, że trudno jest ją posadowić, kiedy na hali znajduje się całe jej wyposażenie. Oczywiście jest to możliwe, ale znacznie bardziej kłopotliwe, niż w przypadku montażu jeszcze podczas budowy. Suwnice pomostowe do hal składają się z trzech podstawowych części. Pierwszą z nich jest most, czyli nośna belka wykonana ze stali. Ze względu na duże obciążenia, które musi bezpiecznie przenosić, najczęściej wykonana jest z blachownicy jednodźwigarowej lub dwudźwigarowej. Do mostu montowana jest kolejna, niezwykle istotna część dźwignicy. Jest nią oczywiście cały układ sterujący wraz z osprzętem. Wciągarka najczęściej obsługuje hak, jednak zdarza się, że jest to inne zakończenie, np. chwytak.

suwnice pomostowe Co istotne, wciągarka może poruszać się po blachownicy, co umożliwia precyzyjne przetransportowanie obiektu i ustawienie go w konkretnym punkcie znajdującym się na obszarze, na którym działa. Układ sterowania doprowadzony jest oczywiście do stanowiska operatora, które w zależności od rozwiązania może znajdować się bezpośrednio pod mostem lub na ziemi. Trzecim elementem, bez którego suwnica pomostowa nie mogłaby pracować jest oczywiście torowisko, po którym się porusza. Jego elementy powinny być ułożone bardzo precyzyjnie, aby uniknąć wykolejenia przemieszczającej się po nim, obciążonej suwnicy. Suwnice pomostowe mogą mieć udźwig zaledwie kilku ton lub przenosić znacznie większe obciążenia. Najczęściej wystarczające w zakładach jest wykonanie konstrukcji dźwignicowej o maksymalnym udźwigu 10-16 ton.

Tylko w nielicznych przypadkach zdarza się, że wymagane jest przenoszenie większych obciążeń. Są to bardzo duże siły jednostkowe, dlatego suwnica powinna być przewidziana przez konstruktora odpowiedzialnego za wykonywanie obliczeń statycznych dotyczących bezpieczeństwa budowli, w której zostanie zamontowana.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *